Amazon komt naar Nederland: ‘Interessant voor consument, uitdaging voor concurrent’.

Afgelopen November schreven wij al een blog over dat er geruchten waren dat Amazon de Nederlandse site zou willen uitbreiden met fysieke producten. Amazon deelde de plannen daarvoor met Nederlandse handelaren, die zich dan alvast zouden kunnen voorbereiden.

Amazon begon in 2013 in Nederland met een Development Center in Den Haag. Later volgde een kantoor, twee jaar geleden opende Amazon een nieuw kantoor, in Amsterdam.

Amazon wil naar eigen zeggen een ruim assortiment aan gaan bieden en daarvoor zijn partnerbedrijven die hun spullen via de webshop verkopen van essentieel belang. Volgens het bedrijf wordt wereldwijd inmiddels meer dan de helft van de verkopen verzorgd door partners.

Amazon komt met een Nederlandse site met 'miljoenen' producten. Voor de consument betekent dat 'ongeëvenaarde' snelle levering en scherpe prijzen, zeggen kenners. Concurrenten en retailers kunnen hun borst ook natmaken: de gigant neemt naar verwachting een nog grotere hap uit de markt.

Je kunt nu alleen nog e-boeken kopen via amazon.nl, maar dat verandert dit jaar, zegt het bedrijf. Vanaf deze week kunnen bedrijven zich registreren om producten aan te bieden.

In de wandelgangen wordt vernomen dat ze nog dit kwartaal willen starten. Ze zijn er altijd een beetje vaag over. Opeens zijn ze er. Zo hebben ze het ook in andere landen gedaan.

Klein begin

Het begint klein. Bijvoorbeeld met woonproducten, wordt verwacht. Dat zal dan geleidelijk worden uitgebreid met bijvoorbeeld kleding.

De spullen zijn eerst niet te groot en niet te zwaar, ze worden geleverd vanuit Duitsland en Frankrijk. Amazon heeft nog geen distributiecentrum in Nederland.

Meer impact

Kenners denken echter dat het miljardenbedrijf van oprichter Jeff Bezos, dat al sinds 2014 een kleine webshop heeft in Nederland en via Duitsland goede zaken doet in ons land, meer impact gaat hebben.

Het is momenteel de meest geavanceerde marktplaats van de westerse wereld. Ze zetten de markt op zijn kop qua prijs en service en zetten een nieuwe standaard voor andere webwinkels.

Dilemma voor de retailsector

Dankzij Amazon kan elke fabrikant zijn spullen direct aan de consument verkopen. Het maakt duurderde tussenhandelaren, zoals de Blokkers van deze wereld, zwaar overbodig. Ze vormen dus een groot dilemma voor de retailsector.

Snelste en goedkoopste

Amazon is de snelste en goedkoopste, zo leert de praktijk. 'Same day delivery' en gratis retourzenden, zijn de paradepaardjes van het bedrijf. En dat is wat de klant graag wil. Maar of het bedrijf dat ook in Nederland kan waarmaken, is onduidelijk. Volgens de woordvoerder van Amazon worden hier nog geen uitspraken over gedaan.

Concurrenten, zoals Coolblue, Wehkamp of Bol.com, zullen er hoe dan ook een schepje bovenop moeten doen. Bol.com doet bijvoorbeeld veel dingen die Amazon doet na, daar bepalen ze hun strategie op.

'Bol.com gaat merkkleding verkopen, net als concurrent Amazon'

Goed nieuws voor consumenten

Bedrijven vanuit de hele wereld kunnen hun waren verkopen via Amazon. Voor de Nederlandse consument betekent dat een ruimer aanbod.

Maar voor de platforms betekent het meer concurrentie. In de lijst van grootste online retailers van Twinkle staat Amazon op plek zes met een online omzet van 350 miljoen euro in 2018. Bol.com staat bovenaan met ruim 1,6 miljard, gevolgd door Coolblue en Albert Heijn.

'Plaats voor marktplaatsen'

Toch blijft er ook plaats voor andere marktplaatsen, zoals Bol.com of Coolblue. Ze kunnen zich onderscheiden op kennis van de lokale markt en klantvriendelijkheid. Maar daar moet wel aan getrokken worden.

Ondertussen gaan meer kleine en grote retailers aan het Amazon-infuus. Zo worden ondernemers in Duitsland steeds afhankelijker van het platform. Een goed marketingkanaal en een enorme bron aan potentiële klanten. Het is dus heel aantrekkelijk om het te doen.

Kans en kopzorgen

Het is een kans voor retailers die zich aansluiten om internationaal te groeien.

En kopzorgen levert het ook op. Amazon wordt eigenaar van de data over jouw producten en klanten. Doet iets het goed, dan wordt er ‘binnen de juridische spelregels’ rustig een gelijkwaardig alternatief ontwikkeld. Voor een betere prijs.

Dan kun je het spel meespelen en een hoge prijs betalen om beter zichtbaar te zijn op de site van Amazon, of je kunt ermee stoppen. Het is dansen met de duivel en veel ondernemers worstelen ermee.

EU opent onderzoek naar machtsmisbruik Amazon: consument waarschijnlijk benadeeld.

'Snelle distributie'

Volgens kenners kunnen we moeilijk om Amazon heen.

Amazon is het beste platform om snel wereldwijde distributie te realiseren.  Maar dat moet dan wel volgens de spelregels van het bedrijf. Omdat ze de grootste ter wereld zijn, kunnen ze alles maken. En omdat er genoeg verkopers zijn, trekken ze hun regeltjes steeds strakker.

Kopieergedrag

Het zal vooral voor kleinere bedrijven lastig worden om veel winst te boeken via het platform. Ook is het beschermen van je merk een uitdaging. Chinese verkopers zouden "zonder blikken of blozen" producten namaken. Grote namen zoals Nike trekken zich om deze reden al terug van Amazon.

Uiteindelijk zit de waarde van je bedrijf in het beschikken over je eigen data. En dat krijg je niet op Amazon. Dan koop je dus alleen omzet en zichtbaarheid op dit platform.