Breaking: JD.com zet megazet in retail met IKEA én MediaMarkt

JD.com, een van China’s grootste e-commerceplatformen, schakelt dit jaar flink door. Na de samenwerking met IKEA en de lancering van de officiële IKEA-flagshipstore op het platform, zet het nu ook grote stappen in Europa. Wat betekent dit voor de internationale retailmarkt én voor webshop-strategieën?

1. IKEA’s “virtuele winkel” op JD.com
IKEA heeft een officiële flagshipstore geopend op JD.com, met maar liefst 6.500 producten in 168 categorieën, waaronder exclusieve items zoals de BÄSTBOLL gaming chair en MÅLOMRÅDE gaming desk. Dit initiatief laat online consumenten in China kennismaken met het Scandinavische design en de kwaliteit van IKEA. Daarbij zorgt JD Logistics ervoor dat 95% van de bestellingen binnen 24 uur geleverd worden, ondersteund door innovatieve features zoals de “Mini Liying” Naked-Eye 3D-software.

2. JD.com neemt een groot aandeel in Mediamarkt-moederbedrijf
Volgens RTL Nieuws heeft JD.com een aandeel van bijna 32% verworven in het Duitse Ceconomy, de moedermaatschappij van Mediamarkt en Saturn. Voor het resterende belang wordt een bod gedaan van €4,60 per aandeel, waarmee Ceconomy op ongeveer €4 miljard wordt gewaardeerd.

De oprichters – de familie Kellerhals – behouden ruim 25% van de aandelen. Belangrijk: er worden de komende jaren geen ontslagen of winkel- en cao-afspraken opgeschort.

3. Volledige overname van Ceconomy in zicht
Vervolgens kondigde JD.com aan Ceconomy volledig over te willen nemen voor circa €2,2 miljard (~$2,5 miljard). Deze deal omvat onder andere de ketens MediaMarkt en Saturn en komt neer op €4,60 per aandeel. Goedkeuring door aandeelhouders en toezichthouders wordt verwacht in de eerste helft van 2026.

De overname biedt JD.com toegang tot:

  • Een enorm Europees netwerk van zo’n 1.000 fysieke winkels
  • Merkbekendheid van MediaMarkt en Saturn
  • Ruim 50.000 medewerkers in dienst
  • Sterkere kredietpositie voor Ceconomy dankzij JD’s wereldwijde e-commercekracht 

Implicaties voor retailers en webshops:

JD.com verrast markt met dubbelslag in China en Europa

Conclusie
JD.com laat zien dat moderne e-commerce verder gaat dan één markt. Van de samenwerking met IKEA tot grootschalige investeringen in Europese retail de strategie is duidelijk: omnichanneluitbreiding door technologische én geografische verankering. Voor webshops betekent dit: focus op logistiek, innovatie en strategische partnerships.

Wat brengt de toekomst? Zal JD.com ook investeren in andere markten? En hoe kunnen kleinere spelers profiteren van deze trend? Webshoplocatie blijft dit voor je volgen met concrete tips om jouw digitale strategie te versterken.