DEEL 1: Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten!

Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten, DEEL 1!

De artikelen met e-commerce trends voor 2020 komen aan het begin van het jaar altijd als paddenstoelen uit de grond. Als ondernemer heb je waarschijnlijk helemaal geen tijd om al die artikelen stuk voor stuk te lezen om op de hoogte te zijn.

Wij van webshoplocatie geven je op de helft van het jaar daarom een volledig overzicht van de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020 waar je niet omheen kunt. We verdelen ze over 3 blogs van 5 trends per blog. Van een steeds verder gepersonaliseerde klantervaring tot Augmented Reality: volgens de laatste onderzoeken zal de sector grote veranderingen ondergaan.

Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0, en om je dus zo snel mogelijk voor te bereiden op het komende jaar 2021!

15 belangrijke e-commerce trends voor 2020

De e-commerce markt groeit al jaren. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de €100 en €250 per 3 maanden uitgaf.

Maar de e-commerce markt verandert ook snel, dus het is van groot belang om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, zodat je hier op in kunt spelen.

In dit artikel vertellen we je daarom meer over de volgende 5 e-commerce trends voor 2020:

  1. Augmented Reality en Virtual Reality
  2. Machine learning en Artificial Intelligence
  3. Research Online Purchase Offline (ROPO)
  4. Voice search en de impact op SEO
  5. Mobile first & de komst van 5G

1. Augmented Reality en Virtual Reality

Volgens het laatste onderzoek van Gartner zullen in 2020 zo’n 100 miljoen consumenten in winkels én online kopen met behulp van Augmented Reality (AR).

Deze technologie stelt ons in staat om een bekende omgeving te scannen, waar nieuwe producten worden geïntegreerd en bijna fysiek worden voorgesteld.

Zo kun je als consument een stuk makkelijker beoordelen of producten naar wens zullen zijn. Enkele voorbeelden van grote merken die hier al mee werken:

  • Sephora laat klanten make-up looks proberen en foto’s nemen met de outfit die de klant draagt
  • Lenskart, een Indiaas brillen platform, stelt gebruikers in staat om honderden 3D‑beelden te bekijken
  • Amazon laat bezoekers bijvoorbeeld meerdere producten of apparaten met een app proberen
  • IKEA biedt de Place app om items rechtstreeks te scannen, zodat je je huis kunt ‘proef inrichten’

Augmented Reality & Virtual Reality (VR) hebben een mooie toekomst voor de boeg en behoren zeker tot de trends op het gebied van e-commerce voor 2020!

2. Machine learning en Artificial Intelligence

Naast AR en VR zal ook de invloed van Machine learning en Artificial Intelligence (AI) gaan toenemen.

Machine learning maakte al eerder een intrede in de e-commerce. Maar de verwachting is dat het meer wordt toegepast om een betere gebruikerservaring te bieden.

Op basis van eerder geraadpleegde of bestelde producten en productcombinaties die een vorige klant kocht, worden andere producten getoond. En wordt ieder online bezoek dus gepersonaliseerd.

Uiteraard heeft dit alleen maar positieve gevolgen voor het conversiepercentage van webshops.

3. Research Online Purchase Offline (ROPO)

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de consumenten online onderzoek doet, om vervolgens te kopen in een fysieke winkel.

Dat online zoeken geregeld tot een offline aankoop blijkt te leiden (Research Online Purchase Offline, ook wel ROPO), is een trend om in de gaten te houden.

Met de vele contactmomenten, zoals mobiele apparaten, sociale netwerken, CRM en betaalmodules, zullen digitale campagnes in 2020 een belangrijke factor zijn om de ROPO strategie te verfijnen.

4. Voice search en de impact op SEO

Uit meerdere onderzoeken, waaronder één van ComsCore, blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice search technologie zal plaatsvinden.

Als webshop zal je je aan moeten passen aan deze ontwikkeling in e-commerce, aangezien zoekmachines radicale veranderingen aankondigen.

Google wil garanderen dat gebruikers optimale resultaten krijgen op basis van voice search, wat voor ingrijpende veranderingen gaat zorgen voor SEO en het ontwerp van websites.

Dominos, Lyft en Walmart hebben dit al serieus aangepakt en bieden hun klanten al voice search aan. Een trend om dit jaar al op te anticiperen dus!

5. Mobile first & de komst van 5G

Consumenten kopen steeds vaker via hun mobiel in plaats van via een desktop. Volgens Criteo zal de ‘m-commerce markt’ dit jaar nog verder groeien.

Volgens onderzoek van ShoppingTomorrow geeft 65% van de shoppers aan zijn mobiele telefoon te gebruiken tijdens het online shoppen.

De komst van 5G versterkt dit alleen nog maar meer. Het is nu dus meer dan ooit van groot belang dat websites mobile responsive zijn.

Ook benieuwd naar de 10 andere trends? Blijf op de hoogte via ons Instagram kanaal @webshoplocatie_regiohaarlem.