DEEL 3: Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten!

Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten, DEEL 3!

De artikelen met e-commerce trends voor 2020 komen aan het begin van het jaar altijd als paddenstoelen uit de grond. Als ondernemer heb je waarschijnlijk helemaal geen tijd om al die artikelen stuk voor stuk te lezen om op de hoogte te zijn.

Wij van Webshoplocatie geven je op de helft van het jaar daarom een volledig overzicht van de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020 waar je niet omheen kunt. We verdelen ze over 3 blogs van 5 trends per blog. Van een steeds verder gepersonaliseerde klantervaring tot Augmented Reality: volgens de laatste onderzoeken zal de sector grote veranderingen ondergaan.

Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0, en om je dus zo snel mogelijk voor te bereiden op het komende jaar 2021!

15 belangrijke e-commerce trends voor 2020

De e-commerce markt groeit al jaren. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de €100 en €250 per 3 maanden uitgaf.

Maar de e-commerce markt verandert ook snel, dus het is van groot belang om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, zodat je hier op in kunt spelen.

In dit artikel vertellen we je daarom meer over de volgende 5 e-commerce trends voor 2020, een vervolg op de laatste blog waarin we de 5 middelste trends bespraken:

11. Blockchain in e-commerce

Blockchain is een moderne technologie voor de transparante, veilige opslag en overdracht van informatie die werkt zonder centraal controleorgaan.

De voedingsindustrie is één van de eerste sectoren die blockchain gebruikt, om voedselschandalen tegen te gaan. De verwachting is dat ook andere sectoren (zoals mode) hiermee zullen starten.

Slim, want consumenten vinden transparantie over waar producten vandaan komen steeds belangrijker. Ga dus eens na: hoe kun jij dit toepassen binnen jouw webshop?

12. Betaalmethoden (virtuele valuta)

Een decennia geleden leek online betalen nog verwarrend en zelfs onmogelijk. Klanten vreesden een gebrek aan controle en dus een risico op fraude. Maar, wie heeft vandaag de dag nog niets online gekocht?

Uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 96% van alle Nederlandse consumenten online bestelt. In 2018 besteedden Nederlandse consumenten maar liefst €23,7 miljard online.

In het gebruik van betaaldiensten zoals Apple Pay, Samsung Pay en Android Pay is een sterke groei te zien. De ‘wallets’ (ofwel digitale portemonnees) maken transacties makkelijk, snel en veilig.

Volgens Capterra is 39% van de online shoppers van plan om in 2020 een mobiele betaal app te gebruiken. En er zijn zelfs steeds meer webshops die betalen via Tikkie aanbieden.

Met de introductie van al deze ‘virtuele valuta’ opent zich een geheel nieuwe dimensie voor e-commerce.
 

13. Robotisering in de logistieke sector

Met de groeiende e-commerce sector moeten verschillende partijen maatregelen nemen. Online retailers en fulfillment partijen moeten steeds harder werken om bestellingen verzendklaar te maken.

Daar komt bij dat het moeilijk is om werknemers te vinden, dus robotisering biedt uitkomst. Er wordt al veel onderzoek naar gedaan en zelfs in geïnvesteerd.

Ook wat betreft de bezorging van pakketten, er wordt al veel geëxperimenteerd met drones. UPS heeft al toestemming in de VS voor sommige ‘zendingen’. Wie weet wat voor ontwikkelingen er gaan plaatsvinden.
 

14. Veranderingen in verzendopties

Niet alleen distributiecentra krijgen het steeds moeilijker, ook vervoerders staan onder druk (niet alleen tijdens de piek). De grote hoeveelheid pakketten die vervoerd moet worden, dwingt logistieke partijen om maatregelen te nemen.

PostNL heeft nu besloten om geen tweede bezorgpoging meer te bieden. Niet thuis = direct naar een afhaalpunt. Sowieso worden afhaalpunten steeds populairder en dat is voor vervoerders ook efficiënt.

Om klanten over te halen tot bestellen, kun je als webshop het beste meerdere verzendopties kiezen.
 

15. Stappen tot meer duurzaamheid

Hoewel volgens Capterra 67% van de shoppers nog altijd kiest voor goedkope bezorging in plaats van duurzame bezorging, wordt dit topic wel steeds belangrijker.

Achter de schermen worden al maatregelen genomen. Zo kiest Bol.com voor een andere manier van verpakken en is de keuze van PostNL voor nog maar één bezorgpoging ook deels voor meer duurzaamheid. Er zijn ook duurzame opties als een fietskoerier en het hergebruiken van verpakkingsmateriaal.

Extra ontwikkeling: virtuele beurzen & events

Een onvoorziene ontwikkeling, maar wel één met een ontzettend grote impact is de coronacrisis. Vele fysieke winkels verkeren in zwaar weer vanwege verplichte sluiting in verband met veiligheid, maar ook de invloed op e-commerce en dus online retailers is groot.

De ene webshop komt om in de orders, andere webshops maken zich zorgen over hun bestaan. Fysieke winkels schakelen snel door een webshop op te zetten, om zo alsnog klanten te bedienen. Vervoerders ervaren een grote drukte, waardoor er veel sprake is van vertraging.

Ook voor events in de e-commerce wereld vraagt corona om creativiteit. Toonaangevende e-commerce beurzen en andere events over de hele wereld worden afgezegd. Om toch kennis over te dragen en te netwerken worden er virtuele events gehouden.

Tot slot voor de e-commerce trends voor 2020

Al met al zijn er voor het komende jaar dus heel wat trends om rekening mee te houden als webshop.

Waarschijnlijk zullen niet alle trends even relevant of toepasbaar zijn voor jouw webshop. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je webshop en het soort producten dat je biedt.

We hopen in ieder geval dat we je met deze 3 blogs waarin wij in totaal 15 trends hebben aangekaart, jou hebben kunnen inspireren om je goed voor te bereiden op de e-commerce trends voor 2020.

Blijf op de hoogte van ales wat er speelt in e-commerce land via ons Instagram kanaal @webshoplocatie_regiohaarlem.