Goed nieuws voor online aanbieders!

In ons land kocht dertig procent van de consumenten in het afgelopen jaar vaker producten via de online weg. Nederlanders kopen voornamelijk mode (65%), schoenen (60%) en reizen (49%) online.

Dit blijkt uit een nieuw rapport over de toekomst van e-commerce in Europa, uitgevoerd door Veepee en Kantar. Er werden 5.001 respondenten geïnterviewd, waarvan 1.000 in Nederland. De andere respondenten kwamen uit Spanje, Frankrijk, Italië en België.

Nederlander heeft geen problemen met retourneren
Volgens het onderzoek zouden 8 van de 10 Nederlanders hun online aankoop retourneren als ze niet tevreden zijn. 5% stuurt zelfs regelmatig aankopen terug. 38% van de Nederlanders gaf aan wel eens producten terug te sturen, terwijl dit in andere landen lager is (in Frankrijk is dat bijvoorbeeld 18%.

De helft van de consumenten zegt als reden om een product te retourneren dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar 19 procent zegt dat slechte staat bij ontvangst een reden is voor het terugsturen. Wel is het opvallend dat Nederlanders, samen met Belgen, zich het minst ongemakkelijk voelen bij het retourneren in vergelijking met de andere landen.

Kortingen en aanbiedingen belangrijk
Wanneer consumenten online een product gaan kopen, letten ze op kortingen en aanbiedingen (29%). Dat het product goedkoper is, is belangrijker dan de kwaliteit (27%). Daarnaast gaf 10% van de respondenten aan dat het vooral belangrijk is dat het product van een kwalitatief goed en/of bekend merk is.

“Hoewel het niet de belangrijkste reden is, is het feit dat consumenten in Nederland aangeven dat ze erop letten of de producten die ze online kopen van bekende merken zijn, een kans voor merken om zich te onderscheiden”, aldus Victor Maes, country manager Benelux van Veepee.

Waarom vaker online shoppen?
Dat Nederlanders vaker online zijn gaan shoppen heeft te maken met de vermindering van de winkeltijd (57%). Ook het gemak (56%) en de verscheidenheid aan producten worden als positief ervaren (43%).

Tegelijkertijd kijkt maar 6% als eerste naar duurzaamheid bij het online shoppen. Toch zegt 23% dat ze dankzij online winkelen duurzamere aankopen kunnen doen. Volgens het rapport is er ruimte voor groei.

Bron: Kantar