Hoe schrijf je betere informatieve teksten over jouw bedrijf?

In de vorige blog gaf ik aan dat ik in een nieuwe blog meer zou uitweiden over het belang van het schrijven van goede teksten. Teksten op de belangrijke pagina’s van jouw website zullen namelijk vooral informatief en interessant moeten zijn. Denk bij belangrijke pagina’s bijvoorbeeld aan de homepagina, contactpagina en de “over ons”-pagina.

Ik wens je veel leesplezier en hoop dat het je inzicht geeft bij het schrijven van jouw teksten voor jouw bedrijf.

Teksten voor de homepagina schrijven

Voor de homepagina gelden in het algemeen unieke regels voor het schrijven van teksten. Dat komt doordat de homepagina vaak een “eerste ontmoeting” is tussen de klant/lezer en jouw website. Daarom hebben we een checklist opgesteld speciaal voor de homepagina van jouw website:

  1. Open deze pagina door te vertellen wie je bent;
  2. Vertel over wat je doet en waarom je dat doet;
  3. Geef aan wat jouw dienst, product of onderwerp is;
  4. Noem redenen om te geloven dat jij weet waarover je praat;
  5. Geef de lezer de kans op een tweede ontmoeting (doorklikken naar een andere pagina).

Dit lijkt een vrij kinderlijke opbouw van een homepagina, maar wanneer dit op een degelijke manier geschreven wordt, komt het niet zo over op de lezer. De teksten zullen vooral gericht zijn op jouw bedrijf en bedrijfsnaam en het primaire onderwerp waarop de website is gericht. Wij raden aan om op de homepagina zoektermen te gebruiken die volledig aansluiten op jouw bedrijf. Voor ons is dat bijvoorbeeld “kantoor- en opslagruimtes voor webshops”. Onze homepagina wordt goed gevonden op deze termen én op onze bedrijfsnaam. Andere termen waarop we gevonden willen worden, behandelen we op pagina’s die daarvoor meer geschikt zijn.

Teksten voor de andere hoofdpagina’s schrijven

Waar je de homepagina kan zien als een eerste ontmoeting, zijn de andere hoofdpagina’s bijvoorbeeld de tweede en derde ontmoeting. Hier kan je dieper ingaan over onderwerpen zoals het opnemen van contact, de geschiedenis van het bedrijf en bijvoorbeeld het team. Deze teksten zijn over het algemeen enkel informatief en niet wervend of converterend. Veelvoorkomende hoofdpagina’s zijn over het algemeen:

  • Contactpagina;
  • “Over ons”-pagina;
  • Prijzenpagina;
  • Supportpagina.

Deze pagina’s zijn vooral ondersteunend aan de diensten en geven extra uitleg over uiteenlopende onderwerpen. Ondanks dat deze pagina’s weinig extra’s bieden op het gebied van vindbaarheid zijn ze nuttig voor klanten en kan je als website eigenlijk niet zonder. Deze teksten overtuigen klanten dat je betrouwbaar bent en geven inzicht in de diepgang achter het bedrijf.

Hoe schrijf je betere teksten over het onderwerp?

Teksten over het onderwerp komen vooral terug in informatieve stukken. Dit zijn eigenlijk altijd artikelen of blogberichten, waarmee jij kan aantonen dat je veel weet over het onderwerp. In het geval van een website kan het zijn dat je hier verteld over trends en ontwikkelingen, tips geeft aan lezers of een vergelijking maakt tussen producten. Het doel van de artikelen op jouw website moet zijn om te informeren en je neer te zetten als expert. Blogberichten zijn over het algemeen een goede manier om beter te vindbaar te worden en is dus een cruciaal onderdeel van SEO in het algemeen. Waaruit bestaan zulke artikelen?

Met de volgende paar tips schrijf jij betere teksten voor jouw blogberichten:

  1. Blijf dichtbij huis. Vertel in artikelen over onderwerpen die passen in het grote geheel van jouw website. Een nichemarkt is beter dan géén markt.
  2. Wees compleet over het onderwerp. Schrijf bijvoorbeeld over toepassingen, gebruik synoniemen en geef aan hoe het in het grote geheel past.
  3. Help de lezer. De lezer is opzoek naar antwoorden. Door deze te geven krijg je vanzelf meer expertstatus over het onderwerp.
  4. Schrijf op een natuurlijke manier. Schrijf zoveel (of weinig) als nodig is om je punt te maken.

Tip: Deze teksten kan je het beste aanvullen met media, zoals afbeeldingen en video’s, zodat je meer verduidelijking geeft over het onderwerp.

Het schrijven van wervende teksten

Wanneer een klant terechtkomt op een product- of dienstenpagina, dan wil je dat er iets gebeurt. Dan wil je dat deze koopt, een demo aanvraagt of een e-mailadres achterlaat. Dit noemen we ook wel een conversie. Het schrijven van converterende, ofwel wervende, teksten is een vak apart. Toch zijn er bepaalde onderdelen die altijd werken. Dit zijn:

  • Reviews van bestaande klanten, waarmee je kan aantonen dat iets de moeite waard is, van hoge kwaliteit is of goed werkt.
  • Duidelijk overzicht van datgene wat je krijgt, omdat het altijd gaat om de waarde die je als klant ontvangt.
  • Informatie over de producent of aanbieder, omdat de klant wil weten van wie hij/zij iets koopt.
  • Garanties, waarmee je de klant gerust kan stellen. Mocht er iets fout gaan, dan wordt het opgelost.
  • Antwoorden op veelgestelde vragen, waarmee je de klant direct antwoord kan geven op potentiële vragen.

Hopelijk weet je nu meer over het schrijven van betere teksten voor jouw website. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van jouw internetmarketing.

Veel succes met het schrijven van jouw teksten!