Internetmarketing zelf doen?

Het wemelt in deze tijd van de online bedrijven, waarvan er veel werkzaam zijn in het veld van internetmarketing. Deze vorm van verkopen, ook wel online marketing genoemd, is enorm belangrijk, omdat elk bedrijf goed zichtbaar wilt zijn. Wij geven je vandaag wat tips, welke je zelf kan inzetten, zodat je meer kan halen uit jouw online business.

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?

Het mooie aan internetmarketing is dat je de hulpmiddelen ervoor ook gewoon online kan vinden. We raden je aan gratis tools te gebruiken, zodat je winst kan gaan boeken op jouw eigen webshop, website of blog. We worden niet betaald om tools of bedrijven aan te raden, dus deze voorkeuren komen volledig uit ervaring.

Tools die wij aanraden voor internetmarketing

Hieronder staan de tools die wij aanraden voor het uitvoeren van je eigen online marketing. Hier hebben we het kort over de volgende onderwerpen:

  • Sociale Media Marketing;
  • Zoekmachineoptimalisatie;
  • Zoekmachine-adverteren;
  • Websiteoptimalisatie;
  • E-mailmarketing

Laten we snel beginnen met sociale media marketingtools!

Sociale Media Marketing

Het mag best gezegd worden: “sociale media is én zal altijd een belangrijk onderdeel zijn van internetmarketing.” Het mooie eraan is vooral dat het gratis gedaan kan worden. Via de populaire sociale netwerken, zoals Instagram, Snapchat en Facebook kan je gratis contact leggen met huidige en toekomstige fans. Hiervoor is het cruciaal dat je veel aandacht besteed aan de dingen die jouw fans willen zien. Vanuit een marketing standpunt, heeft sociale media dus vooral waarde voor jouw merk.

Ook kan sociale media betaald ingezet worden, aangezien zowel Facebook (en dus Instagram) en Snapchat een plek hebben waarop adverteerders hun bedrijf kunnen promoten. Wij raden je voor social media aan om gebruik te maken van de mogelijkheden die Facebook en Snapchat je bieden.

Zoekmachineoptimalisatie

Sinds zoekmachines bestaat, zijn mensen bezig met zoekmachineoptimalisatie om meer te halen uit het zoekverkeer. Vrijwel iedereen is gefocust op de grootste van allemaal: Google. Net als social media marketing is SEO (zoekmachineoptimalisatie) grotendeels gratis. Verdien jij het meeste geld met jouw website, blog of webshop? Dan is SEO een must om te doen. SEO is, zolang Google bestaat, een van de grootste pilaren van internetmarketing. Besteed dus genoeg aandacht aan goede teksten voor jouw website! In een volgende blog zal ik inhoudelijk dieper ingaan hoe deze ‘goede teksten’ het beste geschreven kunnen worden.

Ook voor zoekmachineoptimalisatie is het niet nodig om lang te zoeken naar nuttige tools. Google heeft namelijk alles in huis gehaald, zodat jij haar gebruikers goed kan bedienen. De Google Search Console, Google Trends en de AdWords-zoekwoordplanner is in principe alles dat je nodig hebt. Gebruik je WordPress voor jouw website? Installeer dan de Yoast plug-in. Deze helpt je namelijk de content op pagina’s te verbeteren! Deze kan je gratis gebruiken en werkt intuïtief.

Zoekmachine-adverteren

Adverteren, zoals je kan raden, kost geld. Gelukkig voor jouw online business kan adverteren in de zoekmachine Google winstgevend zijn. Veel mensen zien voor elke geïnvesteerde euro, twee euro terug. Dat is een goede deal toch? Het enige wat je hoeft te doen is een account aan te maken bij Google Ads. Wil je eerst weten hoe zo’n advertentie eruit komt te zien? Zoek dan eens op jouw eigen producten in Google, ongetwijfeld staan jouw concurrenten daar met advertenties. Wacht dus niet te lang!

Websiteoptimalisatie

Niet alleen SEO is een belangrijk optimalisatieonderdeel voor internetmarketing, ook de verdere websiteoptimalisaties zijn dat. Hiervoor zijn enkele tools erg nuttig. Heb je Google Chrome? Installeer dan de plug-in genaamd “Lighthouse“. Hiermee meet je de prestaties van een aparte pagina. Wil je weten waarom een pagina traag laadt? Deze plug-in zoekt het voor je uit. Hier kan je dan verder mee aan de slag.

Het is handig om klanten zo snel mogelijk op de pagina te krijgen waar ze willen zijn. Gebruik hiervoor Google Analytics, hiermee vind je knelpunten en uitstappunten op de website.

E-mailmarketing

Tot slot komen we bij een eeuwenoud concept, zo lijkt het tenminste. Want hoe oud e-mail ook is, het blijft een belangrijk onderdeel van online marketing. Voor de beste tools op dit gebied moet je betalen, maar gelukkig zijn er gratis varianten beschikbaar. Wil je kennismaken met e-mailmarketing? Dan is MailChimp misschien wel de beste keuze voor je. Hiermee kan je aan de slag met het versturen van e-mailnieuwsbrieven, zodat je klanten op de hoogte kan houden.

Ga nu snel aan de slag met jouw eigen internetmarketing

Het moment is dan toch gekomen, ga aan de slag. We hebben je onze favoriete, gratis tools gegeven, dus maak een keuze (of niet) en ga aan de slag. Wij zijn er zeker van dat de veranderingen die je gaat maken positief effect gaan hebben.