LinkedIn, alle ins and outs over dit zakelijke sociale netwerk.

De krokusvakantie is afgelopen en voor velen betekent dit dat scholen weer beginnen, we zitten weer rechtop en bij de les voor het opzoeken van nieuwe klanten of openen de jacht op een nieuwe baan. In ieder geval wordt het sociale netwerk LinkedIn weer iets vaker opgezocht, dan normaal het geval is. 

Met 553 miljoen leden is LinkedIn het grootste professionele netwerk ter wereld en een ideale plek voor B2B marketing en networking.

Waarom moet je LinkedIn gebruiken?

Tegenwoordig is het bijna vreemd als je niet op één of meerdere sociale netwerken terug te vinden bent. Waar de meeste sociale netwerken een casual sfeer hebben, heeft LinkedIn een duidelijker nut. De insteek zorgt ervoor dat het zakelijke sociale netwerk als nut heeft om professionals met elkaar te verbinden. Geen kattenfilmpjes en raadsels, maar posts en artikelen die je aan het denken zetten. Wil je gevonden worden als expert op jouw gebied, dan is LinkedIn het sociale netwerk waarop je moet zitten.

LinkedIn gebruiken voor je online profiel

Iedereen heeft, of je het wilt of niet, een online profiel. Er is bepaalde informatie en er zijn profielen die altijd online te vinden zijn. Wanneer je op jezelf zoekt, kan je bijvoorbeeld een oud Twitter profiel of een foto van de sportvereniging terugvinden. Om iets meer controle te krijgen over datgene wat andere mensen over je kunnen vinden, is het gebruiken van sociale media een optie. Veel van de sociale media hebben de mogelijkheid om in bijvoorbeeld Google te verschijnen. Dit betekent dat je controle hebt over wat daar staat en welke foto’s anderen kunnen staan.

Dit is hoe LinkedIn werkt

LinkedIn probeert, net als alle andere social media, je ervaring persoonlijk af te stellen. Dit betekent dat de instellingen, je profiel en je netwerk invloed heeft op hoe LinkedIn met je omgaat. Over een groot gedeelte hiervan heb je controle. Als je je profiel schrijft voor de mensen die je ermee wilt bereiken, dan heb je al een goede eerste stap gezet in de juiste richting. Daarnaast krijg je aanbevelingen en wordt je aanbevolen op mensen die in je netwerk passen. Al moet je letten op de volgende vier factoren:

  1. Persoonlijke merk / brand / profiel.
  2. Passend netwerk / mensen om je heen.
  3. Delen en netwerken (door zelf te delen, maar ook door te discussiëren).
  4. Connecties opbouwen (je netwerk uitbreiden, verbinden met hooggeplaatsten).

Nuttige tips voor je LinkedIn-profiel

Onderschat een professionele profielfoto niet

Een foto die geschikt is voor Facebook, hoeft niet altijd even geschikt te zijn voor LinkedIn. Je wilt vertrouwen en expertise uitstralen op LinkedIn en daar heb je een passende foto voor nodig. Neem zeker even de tijd om nette / professionele kleding aan te doen en iemand een mooie foto te laten maken. Het is voor velen de eerste indruk die ze van je krijgen, zonder dat je een woord met elkaar gedeeld hebt.

Let op je privacyinstellingen!

Uiteraard wil je niet dat al je informatie openbaar op het internet staat. Toch kan het op een netwerk zoals LinkedIn toch nuttig zijn informatie op openbaar te zetten. Het helpt bedrijven en potentiële connecties je te leren kennen en daar is het hele netwerk voor bedoelt. Als je secuur bent in de informatie die mensen op je profiel kunnen vinden, dan heb je niks te verliezen wanneer je die besluit te delen. Uiteindelijk maakt dat het netwerken stukken makkelijker.

Je profiel opvullen aan de hand van LinkedIn

LinkedIn heeft veel mogelijkheden om je profiel mee aan te spekken. Maak dus zeker gebruik van de verschillende opties. Er zijn beschrijvingen over jezelf, over taken en projecten, en over bedrijven die je kan invullen. Alle informatie die je geeft, maakt je alleen maar beter vindbaar en relevant. Gebruik de verschillende opties en laat LinkedIn ook zeker hints geven over onderdelen om toe te voegen.

Certificaten en vaardigheden toevoegen

Je zou iemand niet aannemen, voordat je weet wat ie kan, toch? Waarom zou iemand anders dat dan wel doen? Om die reden is het nuttig om aan te geven wat je kan en welke certificaten je behaald hebt. Vooral de wanneer andere mensen uit je netwerk je onderscheiden voor wat je kan, is dit heel waardevol. Vraag mensen uit je omgeving om dat te doen en doe het ook voor hen. Dit soort “mini-reviews” zijn super waardevol voor je profiel.

Wees actief in je bijdragen en reageer op anderen

Het is lastig om als relevant gezien te worden, als je niks zegt. Daarom is het belangrijk op een sociaal netwerk zoals LinkedIn te delen en vooral mee te doen in de conversatie. Zorg er dus voor dat er reuring ontstaat in de opmerkingen van je bericht en ga zelf het gesprek aan met anderen op voor jouw relevante berichten.

Deel wat je lief is en wat je kan missen

Om ervoor te zorgen dat de juiste mensen je tegenkomen moet je dingen delen die voor zowel jou en hen relevant is. Dit kan een leuke infographic zijn, een artikel dat je geschreven hebt of een motiverende quote. Zolang je maar duidelijk je verhaal ermee kwijt kan en anderen ermee aanspreekt, kan het effectief zijn. Alle informatie die je kan missen, kan een potentiële bron voor je netwerk zijn.

Beperk de tijd die je op LinkedIn zit

Scrollen is nog steeds een van de grootste afleiders voor werkend Nederland (en de wereld). Beperk dus in de instellingen de hoeveelheid meldingen die je krijgt en verwijder de app van je telefoon. Er gaan zonder echte reden minuten tot uren zitten in het scrollen, daar is het algoritme namelijk voor gemaakt. Kies gewoon een uurtje in de week, waarin je aan de slag gaat met je eigen of je bedrijfsprofiel.

Gebruik de functies voor solliciteren

Als bedrijf kan je aan potentiële sollicitanten laten weten dat je opzoek bent naar nieuw personeel. Ook kan je als werkzoekende aangeven dat je gevonden wilt worden door bedrijven. Zorg ervoor dat je instellingen goed staan en dat je benaderbaar bent voor potentiële werkgevers (of werknemers). Wil je een nooduitroep doen voor een stage of baan? Dat kan uitstekend op LinkedIn, mensen uit je netwerk zijn snel geneigd dit te delen en te reageren met namen.

Wil jij nieuwe klanten bereiken en je netwerk verder uitbouwen via LinkedIn? Dan heb je een sterke LinkedIn (bedrijfs)pagina nodig!

Wat is een LinkedIn bedrijfspagina?

Een LinkedIn bedrijfspagina vertegenwoordigt je bedrijf op LinkedIn. Een LinkedIn pagina toont:

  • een samenvatting van je bedrijf met je expertise, grootte, industrie, website, enz.
  • updates over je producten, diensten, bedrijf en industrie

Iedere LinkedIn gebruiker kan je pagina/bedrijf volgen op LinkedIn en zo je updates in zijn of haar nieuwsoverzicht ontvangen.

Met een LinkedIn bedrijfspagina kun je:

  • aankondigingen doen (nieuw product, dienst…)
  • promoties, specials en updates delen
  • je bedrijf promoten en brand awareness creëren
  • toptalent aantrekken en in dienst nemen
  • relaties opbouwen met volgers en klanten, je professionele netwerk uitbouwen en leads genereren
  • de betrokkenheid van je volgers en (potentiële) klanten analyseren met paginastatistieken

Kortom: interessante marketingtool voor bedrijven op LinkedIn, zowel om klanten als werknemers aan te trekken!

Succes met het optimaliseren van jouw LinkedIn profiel!