Omnichannel, Artificial Intelligence, ReCommerce, we leggen het je allemaal uit!

In deze blog delen wij wederom 4 essentiële e-commerce trends voor dit en komend jaar. Lees gauw verder!

Omnichannel: Stenen winkels versus e-commerce
Door de Covid-19 pandemie is de e-commerce omzet dit jaar geëxplodeerd. Stenen winkels hebben het moeilijk en merken die zowel online als offline verkopen zagen hun offline omzet achterblijven.

In 2021 dienen retailers het gat tussen offline en online kleiner te maken. Beide kanalen dienen tegelijkertijd benut te worden. Voorbeelden hiervan zijn e-commerce kiosken en pop-ups winkels om voorraden kwijt te raken en mensen te binden.

Daarnaast zagen we in 2020 de DTC-trend opkomen. Steeds meer producenten verkopen direct aan de eindconsument. Zowel online, als in eigen stenen winkels.

De gegevens van de digitale kanalen kunnen helpen om een gepersonaliseerde in-shop ervaring op te zetten.

Een goed voorbeeld hiervan is Nordstrom. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om producten online te reserveren en in de winkel uit te proberen. 80% van de shoppers kwam terug naar de winkel om producten opnieuw uit te proberen. Daarnaast kunnen online bestellingen in de winkel opgehaald worden én versturen ze ook producten vanuit de winkelvoorraad om online orders zo snel mogelijk te leveren.

Consumenten dienen geen verschil te ervaren tussen het offline en online winkelen. Zodra de kanalen naadloos samenwerken kunnen resultaten flink verhoogd worden.

Want één ding is zeker. Zodra Covid-19 een minder grote invloed heeft op ons leven, dan willen mensen er weer op uit!

ReCommerce
ReCommerce stijgt ook in populariteit in 2021. ReCommerce is de afkorting voor reverse commerce. Het is het proces van het huren, doorverkopen, of het verkopen van tweedehands kleding die afkomstig is uit online of offline winkels.

De lockdown heeft de interesse voor duurzaam consumeren versneld. Van kleding tot aan refurbished producten (opgeknapte technische goederen zoals telefoons), de populariteit stijgt. Consumenten kiezen sneller voor een tweedehands aankoop om te besparen op hun uitgaven. De toekomst is onzeker en recommerce speelt daarop in.

In het verleden werd er niet gedacht aan het aanschaffen van producten die al gebruikt waren. De economie piekte en daarmee zijn tweedehands producten minder aantrekkelijk. Dankzij de pandemie is ReCommerce in populariteit gestegen. E-commerce winkels die zich richten op tweehands mode of andere producten zijn tussen 2019 en 2021 naar schatting met 69% gegroeid.

Analisten voorspellen dat de trend naar ReCommerce zich in 2021 zal voortzetten.

Populaire e-commerce als voorbeeld van ReCommerce:

Artificial Intelligence
E-commerce winkels zullen meer gebruik maken van AI-gebaseerde technologieën om een betere, meer gepersonaliseerde klantervaringen te bieden en hun conversies te stimuleren in 2021.

Net als bij AR zal AI online en offline kanalen samenbrengen. Amerikaans onderzoek voorspelt dat e-commerce winkels in 2022 ongeveer $7,3 miljard besteden aan AI.

Toch klinkt het als een trend die nog even duurt voordat hij daadwerkelijk veelvuldig wordt ingezet.

Het hoeft niet intimiderend of duurt te zijn. Er zijn zelfs geen tech-wizards nodig om te profiteren van de meest populaire technologieën in 2021. Er zijn momenteel al verschillende betaalbare en intuïtieve platforms op de markt.

Platforms zoals Lily AI, die gebruik maken van klantgegevens, deep-tagging en geavanceerde psychografie om gepersonaliseerde, productaanbevelingen en geavanceerde productfilters te helpen maken, zullen in 2021 aan populariteit winnen.

Progressieve Web Apps (PWA)
Er wordt voorspeld dat het gebruik van mobiele telefoons om te winkelen zal toenemen in populariteit bij alle leeftijdsgroepen in 2021. Dit komt doordat meer en meer consumenten uit alle leeftijdscategorieën steeds meer vertrouwen op smartphones.

Met een opleving in mobiel winkelen, zijn e-commerce winkels op zoek naar manieren om het winkelen op mobiel makkelijker dan ooit tevoren te maken.

Apps hebben in het verleden een veel betere gebruikerservaring geboden dan desktop-sites die door een mobiele telefoon worden bezocht.

Progressieve Web Apps zijn de nieuwe oplossing voor een naadloze mobiele winkelervaring die niet onderdoet voor de desktop variant. PWA’s zijn websites die zich gedragen als een app. Voor developers zijn ze makkelijker te maken. Het hele scherm van het mobiele apparaat wordt gebruikt om de website op te tonen, net als bij een app. Daarnaast hebben ze dezelfde snelheid en geoptimaliseerde gebruikservaring zoals een native app.

In het verleden vertrouwden eigenaren van e-commerce winkels op native apps en websites om een gevarieerde, optimale winkelervaring te bieden. Steeds meer e-commerce bedrijven omarmen PWA’s in 2021.

Hierna volgt er nog 1 blog met de laatste trends, so stay tuned!

Volg je ons al op Instagram? @webshoplocatie_regiohaarlem