PostNL

Ja, ik wil graag vrijblijvend een bezichtiging!

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de privacy policy en terms of service van Google zijn geldig.

PostNL heeft meer klachten in 2018

De pakketbezorging van PostNL moet volgens de Consumentenbond beter. Bij de Consumentenbond regent het volgens eigen zeggen klachten. Volgens de Consumentenbond klagen consumenten al jaren achter elkaar veel vaker over PostNL dan over andere pakketdiensten voor bijvoorbeeld webshops.

De klachten zouden verdubbeld zijn tot meer dan 4600 klachten in 2018. 18 procent van de pakket ontvangers klaagt omdat hun bestelling zoekgeraakt is.
Volgens 16 procent van de online bestellers en pakket ontvangers geeft de pakketbezorger aan dat de ontvanger niet thuis is terwijl dit niet het geval is.
De hoge werkdruk en het hoge aantal pakketten wat per dag per bezorger verwekt moet worden kan hiervan een oorxaak zijn.

In het hele bezorg traject van pakketten ziet postNL de verzender van het pakket als klant. Een veel gehoorde klacht is dan ook dat de klant niet geholpen wordt als hij zijn bestelling niet binnen krijg.
Vaak is de webshopklant of ontvanger juist diegene die de kosten van verzending in eerste instantie voor zijn rekening moet nemen en rekent dit via de checkout pagina van een webwinkel af.

PostNL heeft 251 miljoen pakketten in 2018 bezorgd en zegt zelf op slechts op 0,06 procent van de 1000 pakketten een klacht te ontvangen.
Of MyParcel (onderdeel van postNL) onderdeel van de klachten meting uitmaakt is niet bekend. Kleinere webshops die met MyParcel werken geven aan tevreden te zijn over de diensten.

PostNL kampt met een sterke terugval in het aantal bezorgde brieven, dat slechts deels wordt gecompenseerd door de volumestijging bij de pakketten.
Tussen 2011 en 2018 daalde het aantal bezorgde brieven binnen Nederland met 60% . Het aantal werknemers is sinds 2011ook fors gedaald. In 2018 leverde PostNL buiten de 251 miljoen pakketten ook 1,8 miljard brieven af.
De daling van de omzet en de netto winst naar 33 miljoen in 2018 was hoofdzakelijk het gevolg van de deconsolidatie van de activiteiten in Duitsland en Italië.