Same-day-delivery leek ooit de next best thing in ecommerce.

Same-day-delivery 'Yay' of 'Neh'? Wie vandaag de dag de balans opmaakt, neigt meer naar de 'Neh'. In Duitsland bieden sommige grote logistieke spelers het al niet meer aan.

Januari begon goed voor mensen die van same-day-delivery houden, want met een investering van 12,5 miljoen euro voor Red je Pakketje en 52 miljoen voor Budbee blijkt de groei voor nieuwe logistieke spelers er nog lang niet uit. Ook Trunkrs en Fietskoeriers lijken rond de feestdagenperiode records te hebben gebroken.

De vraag is kleiner dan het aanbod
Maar aan de aanbodkant heeft het nooit gelegen: de twee grootste spelers in ons land, PostNL en DHL, bieden ook bezorging op dezelfde dag aan. Aanbod genoeg dus, maar heel erg populair lijkt het niet. De reden dat nieuwe toetreders groeien lijkt niet te liggen in het feit dat mensen op de besteldag hun pakketje thuis verwachten.

Het lijkt eerder een manier voor webshops om extra flexibiliteit te krijgen. Bijvoorbeeld in het bezorgen van een pakketje dat een cutofftijd heeft gemist. Of om een betere cutofftijd te kunnen beloven als jij niet tot middernacht pakketten levert bij de grote pakketbezorgers. In Nederland lijkt het dus vooral populair om die next-day-belofte waar te maken. Want consumenten blijken bij de meeste producten niet bereid om te willen betalen voor een nóg snellere levering.

“Same-day-delivery wordt ingezet voor de flexibiliteit.”

Grote spelers in Duitsland stoppen met same-day-delivery
In Duitsland was het voor enkele grote spelers reden om te stoppen met same-day-delivery. Zo heeft Hermes het eind vorig jaar uit haar aanbod gehaald. Volgens een woordvoerster zijn consumenten gewoonweg minder geïnteresseerd in het op dezelfde dag krijgen van hun bestelling. Liever worden ze beter geïnformeerd over wanneer een pakketje precies wordt bezorgd. Hermes is momenteel dan ook druk bezig het tijdvak te verbeteren en de daarbij behorende notificaties.

DHL is vorig jaar ook gestopt met het aanbieden van same-day-delivery in Duitsland. En ook deze logistieke speler ziet mogelijkheden om de tijdvakken en verzendnotificaties te verbeteren. En branchegenoot DPD stopte in 2019 al met het aanbieden van bezorging op dezelfde dag.

“Hermes, DHL en DPD zijn ermee gestopt.”

Cutofftijd verplaatsen nuttiger?
In plaats van in te zetten op same-day-delivery kun je natuurlijk ook de standaard aanlevertijden verruimen. Dit houdt in dat webwinkels hun bestellingen nog later kunnen afgeven aan de logistieke partner. Dit is iets waar Hermes zich mee heeft beziggehouden. In plaats van een deadline om acht uur ’s avonds kunnen webwinkels bestellingen nog tot middernacht meegeven. En dit leidt er weer toe dat online shoppers ’s avonds laat nog een aankoop kunnen doen om de bestelling de volgende dag nog in huis te krijgen.

Met een late cutofftijd krijgen late shoppers alsnog hun bestelling de volgende dag in huis.