Van Zero naar Hero op bol.com

Op de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen merkten wij dat steevast één van de eerste en grootste stands van het partnerprogramma die van bol.com was. Niet zonder succes: inmiddels bieden circa 37.000 verkooppartners ruim 23 miljoen artikelen aan via het winkelplatform, aan meer dan 11 miljoen actieve klanten. Bol.com is momenteel waarschijnlijk de drukste winkelstraat van Nederland.

In Van Zero naar Hero op bol.com gaan Tina Gosravani & Sander Roex in op alles wat er nodig is om succesvol te zijn als verkooppartner van bol.com. Een praktische gids die overigens ‘op geen enkele wijze gesponsord, aanbevolen of gepubliceerd is door bol.com b.v.’, zo lezen we in het colofon. 

Wij delen na het lezen van dit boek de belangrijkste tips & tricks.

Steek tijd in je strategie
Voor we aan de slag gaan met het aanmaken van een verkooppartner-account, is het verstandig om je eerst af te vragen: ‘waarom wil ik eigenlijk verkopen via bol.com? Is dat helder? Voer dan een situatieanalyse uit stel vast wat de impact van een nieuw distributiekanaal op jouw organisatie is. Stel daarna pas een plan op om je doelstellingen te verwezenlijken, met duidelijke en haalbare actiestappen.

Naast het meest gangbare 3p verkoopmodel (third party, op de productdetailpagina weergegeven als: verkoop door partner van bol.com) biedt bol.com een 1p (first party) model voor groothandelspartners en een hybride verkoopmodel.

Kies daarnaast voor Logistiek via Fulfilled by bol.com (bol.com regelt de logistiek) of Fulfilled by Reseller (eigen logistiek met bijvoorbeeld een opslagruimte bij Webshoplocatie). Of zet de content en traffic van je eigen website in om bezoekers naar bol.com te sturen als affiliate-partner.

Verdiep je in alle mogelijkheden voor je een verkooppartner-account aanmaakt. Alleen zo gaat het ‘vliegwiel’ van bol.com voor je draaien, dat leidt tot meer en grotere verkoopsuccessen. Meer doelgerichte marketing > Meer klantbezoeken / Meer aankopen > Betere ranking > Meer klantbezoeken, etc.

Regels & kosten
Het aanmaken van een verkoop-account op bol.com is gratis. De teller gaat pas lopen zodra er producten worden verkocht. Gebruik een Excel-bestand of API-koppeling met je website om producten te uploaden in het bol.com-account. Let op dat opgenomen artikelen allemaal voorzien zijn van EAN/GTIN- of ISBN-codes en passen binnen één van de bestaande productcategorieën van bol.com. Of schaf deze geregistreerde én beschermde (!) codes bij nieuwe producten of productvarianten eerst aan via GS1.

Binnenkort biedt Webshoplocatie zowel voor huurders binnen ons verzamelpand, als webshops van buitenaf een shop in shop met koppeling waarbij de producten eenmalig hoeven te worden ingevoerd en daarna voor alle gewenste platforms kunnen worden gebruikt.

Als verkooppartner heb je je verder te houden aan de servicenormen van bol.com.

  1. Op tijd leveren. Producten moeten binnen 1-8 werkdagen bij de klant worden bezorgd. (Alternatief: Fulfillment by Bol.)
  2. Annuleringen. Als verkooppartner mag je maximaal 2% van de bestelde producten zelf annuleren. Als de leverbelofte niet kan worden nagekomen, mag de klant ook zelf de gedane aankoop annuleren.
  3. Track & trace. Het is noodzakelijk om altijd een geldige track & trace-code aan producten toe te voegen.
  4. Responstijd. Bol.com verwacht van haar Verkooppartners dat zij 90% van klantvragen binnen 8 kantooruren beantwoorden.
  5. Retouren. Klanten mogen bol.com-aankopen binnen 30 dagen kosteloos retourneren.
  6. Klantvragen. Je dient ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk klantvragen worden gesteld. Vul de productdetailpagina zo goed en gedetailleerd mogelijk in en neem producten op waarover weinig vragen worden gesteld.
  7. Telefonische bereikbaarheid voor bol.com. Zodra bol.com contact met jullie opneemt, dien je hun belletje in minimaal 90% van de tijd te beantwoorden.
  8. Beoordelingscijfer. Van verkooppartners wordt een minimale beoordelingsscore van een 8 verwacht.

De servicenormen beïnvloeden op de eerste plaats natuurlijk de klanttevredenheid. Maar daarmee indirect óók je positie in de zoekresultaten en het ultieme doel van het winnen van de ‘Koopbox’.

Er is op bol.com geen sprake van opstartkosten of van een maandelijks vast abonnementsbedrag. Per verkoop vraagt bol.com een fee, ook wel bemiddelingsbijdrage genoemd. Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag (afhankelijk van verkoopprijs en de productcategorie) en een percentage van de verkoopprijs (afhankelijk van de productcategorie). Voor Nederlandse verkooppartners is deze bemiddelingsbijdrage inclusief btw.

Verdere kosten zijn advertentiekosten en kosten voor logistiek via bol.com. Beide zijn niet verplicht en alleen van toepassing als je hiervoor kiest.

Verras je klant
In het kader van practice what you preach geven de auteurs van Van Zero naar Hero op bol.com zelf trouwens het goede voorbeeld. ‘Maak iedere bestelling net wat specialer’, schrijven ze. ‘Vanaf de start tot het einde van de customer journey.’ Hun eigen boek wordt afgeleverd met confetti in de omdoos en een handgeschreven kaartje erbij. (Tenminste, als je dit rechtstreeks bij hen bestelt.) Het zorgt gelijk voor een feestelijke sfeer bij het uitpakken.

Heb je een webshop en of ben je reseller op een platform als Bol.com en of Amazon en opzoek naar werkruimte met of zonder opslag? Maak dan gauw een afspraak voor een rondleiding in ons inspirerende en gezellige verzamelpand in Cruquius, vlakbij Haarlem en Hoofddorp.