Webwinkels worstelen met retouren

Webwinkels in het algemeen worstelen met de retouren.

Bij vrouwen uit een gemiddeld gezin blijkt al gauw dat vaak buiten de juiste maat, ook een maat te groot en een maat te klein besteld wordt.

 “Just in case”

Dit leid tot retourzendingen die in sommige gevallen nog meer kosten dan het product zelf dat wel gekocht wordt.

Het Duitse Zalando, dat 27 miljoen klanten heeft en 2000 merken voert, brengt het aantal retouren fors omlaag met data-analyse en algoritmen.
Door middel van feedback van de klant “waarom het product retour gestuurd is” kan Zalando via kunstmatige intelligentie helpen de juiste maat te versturen.
Op dit moment is het nog zo dat de helft van de verkochte kleding bij Zalando retour gestuurd wordt

Het probleem met retouren in de vorm van kleding of schoenen is vaak dat personeel moet controleren of kleding ongedragen en nieuw te verkopen is. Dit leid ertoe dat vooral grotere webshops soms besluiten producten niet retour te laten sturen omdat de retour logistiek te duur is en dus nog helemaal niet zeker is of het product nogmaals verkocht kan worden.

Bij Wehkamp komt 42% van alle online verkochte artikelen retour. De grote Zwolse webwinkel verkoopt echter niet alleen alleen kleding maar nagenoeg alles wat vroeger bestelbaar was uit de dikke Wehkamp catalogus.

De webwinkels leggen de kosten voor de retourzendingen op dit moment nog niet neer bij de klant. De grote webwinkels hebben zich ingevochten met gratis bestellen in de e-commercemarkt en nu is de consument hier inmiddels aan gewend.
Als de webwinkel iets in rekening gaat brengen is het risico dat de consument naar een andere aanbieder gaat.

Bij kleine webwinkels uit de regio Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem die een kantoorruimte of opslagruimte bij Webshoplocatie huren lijkt het probleem van retouren veel minder te spelen. Het is net of consumenten bij grotere webshops eerder geneigd zijn meer producten te bestellen dan nodig of producten zonder enige schroom terug te sturen. De oorzaak hiervan is slecht te achterhalen maar de persoonlijke aanpak en kleinschaligheid pakt voor deze kleine webshops positief uit.