Algemeen nieuws

2024 was een goed jaar voor webshops

Nederlandse webwinkels kijken terug op een goed jaar qua omzet. De online detailhandelsbestedingen groeiden na een paar mindere jaren met een kleine 6% in 2024. Ondernemers voor wie het online kanaal het belangrijkst is, profiteerden vooral. 

Online shoppers kopen het liefst via een marktplaats

De meeste Nederlandse online shoppers doen liever aankopen bij een marktplaats dan bij een individuele online aanbieder. Ze vertrouwen erop dat ze daar een betere deal kunnen scoren dan bij losse websites. Wel begint de zoektocht relatief vaker op Google dan op een marktplaats. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van ChannelEngine.

Huishoudketen Blokker krijgt 2e leven

De merknaam Blokker en de webwinkel komen in nieuwe handen. De curatoren van de failliete huishoudketen hebben de activa van de keten verkocht. Over de toekomst van de huishoudketen blijft nog veel onduidelijk.

Verzendingen vanuit Europese magazijnen voor Temu

Chinese marktplaatsen Temu en Shein groeien snel binnen Europa. Zo snel zelfs dat meerdere overheden en belangenorganisaties geklaagd hebben dat de marktplaatsen zich niet aan Europese marktregels houden.

Black Friday Week, nog steeds beste week van het jaar voor online verkopers

Nu de gekte rondom Black Friday achter ons ligt, druppelen de eerste cijfers binnen over afgelopen week.

De impact van Black Friday en Cyber Monday op de nederlandse retailmarkt is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Hier zijn enkele algemene trends en cijfers op basis van de laatste beschikbare gegevens: